דף הבית » בית אבות או עובד זר סיעודי – יועצים לעת זקנה

בית אבות או עובד זר סיעודי – יועצים לעת זקנה

בית אבות או עובד זר סיעודי - יועצים לעת זקנהההתלבטות בין העברת הקשיש לבית אבות או העסקת עובד זר סיעודי, צריכה להתחשב בטובת הקשיש בלבד. העסקת עובד זר לא תמיד משפרת את איכות החיים הקשיש.

לעומת זאת, העתקתו מסביבתו המוכרת והבטוחה, גם היא לא תמיד לטובתו. אין תחליף להענקת חום משפחתי לקשיש. זאת צריכה להיות נקודת המוצא הראשונה, אלא שהנסיבות גורמות לפעמים לבני המשפחה, שאינם יכולים להעניק את זמנם ומרצם לבן המשפחה, לחפש פתרונות אחרים. למצב זה נכנסים השיקולים הכלכליים והנסיבות הקשורות לאופי הקשיש שזקוק לטיפוח ועזרה רפואית במהלך כל שעות היממה.

העסקת עובד זר סיעודי – יתרונות

עבודה סיעודית עם קשיש, היא קשה ביותר. יש לרחוץ אותו, להחליף לו מוצרי ספיגה, ולגלות סבלנות למכלול מאפייני התנהגותו. עלות העסקת עובד זר סיעודי היא זולה. הוא משגיח במשך כל שעות היממה על הקשיש, ואם הוא יעיל ואחראי, הוא מעניק גם למשפחה את השקט הנפשי. במצב כזה, המשפחה והקשיש מכירים בערכו ומתייחסים אליו כאל בן משפחה, לצד היתרון המשמעותי שיש במצב זה, יכול הדבר להוות גם חסרון.  הקשיש מתחבר ונקשר אל העובד הזר הסיעודי המטפל בו, וכאשר העובד נשחק ונאלץ לחדול מעבודתו, יכול הדבר להביא להתדרדרות במצבו של הקשיש, שצריך להסתגל מחדש לנוכחות של עובד זר סיעודי חדש בחייו.

העסקת עובד זר סיעודי – חסרונות

הפקדת בן המשפחה הקשיש בידיו של עובד זר, כרוכה בחששות רבים לגבי יכולת התפקוד המקסימאלית שלו, במשך כל שעות היממה, כשההשגחה עליו ועל אופי עבודתו לא יכולה להיות קבועה ורצופה. אופי הטיפול בקשיש סיעודי גורמת לשחיקה של העובד הזר. תחלופת העובדים הזרים השוהים במחיצת הקשיש ומטפלים בו, יכולה להפריע לשגרת היום יום בה נאחז הקשיש, ומערערת את בטחונו. קשיש הנמצא במצב סיעודי זקוק לטיפול רפואי מעבר להשגחה גרידא. לעובד זר סיעודי חסר הידע והרקע הרפואי המתאים למתן הטיפול הטוב ביותר לו זקוק הקשיש.

בית אבות – יתרונות

בית אבות הוא מוסד מסודר, בעל פיקוח הממשלה ומשרד הבריאות. כשנמצא הקשיש בבית אבות, ניתן לבקרו בכל עת ולפקח על דרך התנהלות הטיפול בו. אופי הקשר בין הקשיש לבין הצוות המטפל בו, הוא לא צמוד, אישי וקרוב כמו שקורה עם עובד זר סיעודי, ואין משמעות מבחינת הקשיש, לתחלופת הצוות המטפל בו.

הצוות הרפואי בבית האבות עובד במשמרות. שחיקת צוות העובדים אינה גבוהה. יכולת הצוות הרפואי הקבוע לפקח ולהבחין בכל שינוי במצבו של הקשיש, ולהעניק לו באופן מיידי את הטיפול המתאים, מהווה יתרון חשוב. בבית אבות נמצא הקשיש בחברת אנשים.

יש סביבו קולות של חיים, שעוזרים לו לשמור על איזון נפשי וגופני, התורם לביטחונו, מצב רוחו ובריאותו. השיקול הכלכלי הכרוך בעלות הגבוהה של שהייה בבית אבות (במקרה ואין הוא זכאי להשתתפות מצד הביטוח הלאומי), ושיקול העתקת הקשיש מסביבתו המוכרת המספקת לו בטחון נפשי, צריכים להילקח בחשבון בעת קבלת ההחלטה.

שאלת העדיפות – למי?

שאלת העדיפות בין בחירת עובד זר סיעודי המטפל בקשיש או שליחתו לבית אבות, צריכה להיבחן על פי השיקול: למי זה עדיף. שיקול הנוחות, לעיתים קרובות, עובד בדרך כלל לטובת המשפחה ולא לטובתו הקשיש. שהות קשיש בבית אבות מבטיחה את השקט הנפשי של בני המשפחה מבחינת הדאגה לביטחונו, אך יש לשקול גם את מצבו הנפשי. העתקתו ממקום מגוריו המוכר והבטוח, עלולה לגרום לו להסתגר ולנתק מגע עם הסביבה.

מצד שני, נוכחות אדם זר בחייו של הקשיש, יכולה להעיק עליו ולגרום לו לאותו מצב נפשי. עובד זר סיעודי הוא לא רק עובד שהגיע מחו"ל, הוא גם זר במובן המילולי הפשוט של המילה, גורם זר החודר לתוך הקן המשפחתי. אין תשובה מוחלטת לשאלת העדיפות. יש להתייעץ עם גורם השייך לתחום בריאות הנפש, שיבדוק את הקשיש וייתן יעוץ מקצועי.

משניתן הייעוץ המתאים, לבחון את ההיבטים הכלכליים לצד השיקול האופטימאלי שיעבוד לטובתו של הקשיש. מדינת ישראל מפעילה מוסד הנקרא קהילה תומכת. אם מצבו של הקשיש אינו סיעודי לחלוטין, והוא מסוגל לתפקד אפילו בצורה מינימאלית, הוא יכול ליהנות מפעילות יומיומית מהבוקר עד הצהריים. בקהילה זו יפגוש הקשיש אנשים בקבוצת גילו וייהנה מעיסוק בפעילות חברתית ותרבותית מצד אחד, ויהיה נתון להשגחה לה הוא זקוק, מהצד השני.

    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-9033590

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר