דף הבית » ההבדל בין בית אבות לדיור מוגן – יועצים לעת זקנה

ההבדל בין בית אבות לדיור מוגן – יועצים לעת זקנה

ההבדל בין בית אבות לדיור מוגן - יועצים לעת זקנהבמחקרים שנערכו במכון ברוקדייל, נמצא כי בישראל יש מעל 700,000 קשישים, מתוכם, רק כ-4% דרים במסגרות המגורים השונות. גיל החוסים הממוצע בבתי אבות עומד על 65 ומעלה, כאשר מתוכם, אחוז החוסים מגיל 80 ומעלה, עומד על כמעט 10%.

אחוז הנשים החוסות, גדול יותר מאשר אחוז הגברים, משערים שהסיבה נובעת מאריכות החיים הגבוהה יותר, באופן יחסי, של הנשים על הגברים. בנוסף, נמצא כי כ-75% מכלל הקשישים החוסים, מרוצה משהייתו במוסדות אלו.

בישראל קיימים כ-600 מוסדות לטיפול בגיל הזהב, רובם בבעלות פרטית, אך רק 86% מתוכם מאוישים באופן מלא, ישנם סוגים שונים של מוסדות למגורי קשישים, ובמאמר זה נתמקד בשניים מתוכם: בית אבות ודיור מוגן.

הנתון העיקרי המשותף לשני מוסדות אלו הוא היותם מיועדים למגורי קשישים עצמאיים. במאמר זה נציג מידע כללי על כל אחד מהמוסדות ונציג את ההבדלים העיקריים ביניהם.

מיהו קשיש עצמאי?

קשיש עצמאי, בקצרה, הוא קשיש אשר מסוגל לבצע מגוון פעולות יומיומיות מבלי להזדקק לעזרה. הגדרת מצב תפקודי של הקשיש כ"עצמאי" נעשית על ידי גורמי הרווחה בהתאם למבחני תלות ונפש.

מהו בית אבות?

בית אבות הוא מרכז המיועד למגוריהם של הקשישים. בית אבות מספק לקשישים, מלבד ארוחות ולינה, גם מגוון פעילויות ושירותים רפואיים וסוציאליים.

בכל בית אבות ישנם חדרים פרטיים ליחידים או לזוגות, בהם ישנים הקשישים, ולצידם חדרים גדולים המשותפים לכולם ואשר משמשים כחדר אוכל או המיועדים לפעילויות חברתיות משותפות. ישנם מספר סוגים של בתי אבות, אך במאמר זה נתמקד בבית האבות לקשישים עצמאיים.

מהו דיור מוגן?

דיור מוגן או דיור תומך מיועדים גם הם למגורי קשישים, אך המבנה הוא שונה. קשישים המתגוררים בדיור מוגן שוכרים דירה קטנה המאובזרת ברוב המקרים, בחדר שינה, סלון ומטבחון מרוהטים. בסמוך לאותן דירות נמצאים אולמות וחדרים המיועדים לצורכי פעילויות חברתיות או המשמשים כחדר אוכל או קפיטריה.

מה משותף לבית אבות ולדיור מוגן?

כאמור, המשותף העיקרי לבתי אבות ודיור מוגן הוא היותם מיועדים לקשישים עצמאיים, נחדד ונאמר כי שני המוסדות מיועדים למגורי קשישים עצמאיים אשר בוחרים לעזוב את חיק המשפחה הקרובה ולגור בקרבה לבני גילם. בנוסף, שני המוסדות, בית אבות ודיור מוגן, מספקים ארוחות, מגוון פעילויות חברתיות ושירותים רפואיים רחבים.

ההבדלים בין בית אבות לדיור מוגן

סוג הטיפול- דיור מוגן מיועד בעיקרו לקשישים עצמאיים, ואינו כולל מחלקות לתשושי נפש או לקשישים סיעודיים, לעומת זאת, במרבית בתי האבות, ניתן למצוא מחלקות נוספות המיועדים לקשישים אלו, או מסגרות רפואיות מקיפות המסוגלות לתת מענה 24 שעות למקרים של הידרדרות במצב הבריאותי או הנפשי של הקשיש.

שירותים נוספים- דיור מוגן נחשב ליוקרתי יותר, והוא מספק שירותים נוספים אשר אינם קיימים ברוב בתי האבות, כמו למשל: חדר כושר ומועדון בריאות, קפיטריה, ספריה, בריכה, חוגים והרצאות.

אופן התשלום- שהייה בבית אבות תעלה, כמעט תמיד, פחות מאשר שהייה במסגרת דיור מוגן, יתרה על כך, בשונה משהייה בדיור מוגן, שהייה בבית אבות מציעה אפשרויות מימון ותמיכה ממשלתיים.

בנוסף, ישנו הבדל משמעותי גם במרכיבי התשלום, בבית אבות- ישלמו הקשישים תשלום חודשי קבוע ותשלום נוסף על פעילויות יוצאות דופן, ובדיור מוגן, ישלמו הקשישים, נוסף לתשלום החודשי, גם דמי פיקדון ואחזקה או דמי כניסה.

לרוב, התשלום החודשי בדיור מוגן אינו כולל שירותים בסיסיים כמו ארוחות, ניקיון החדרים, שירותי כביסה וכדומה, לכן, יש לשלם על שירותים אלו בנפרד, בתי אבות כוללים את מגוון השירותים במסגרת התשלום החודשי. בעת מעמד החתימה על הסכם הדיור המוגן, חשוב לשים לב לסעיפים הכספיים על מנת להיות מודעים לאן הכסף שלנו הולך ומה נקבל תמורתו.

רשות מפקחת- על בתי האבות ישנן שתי רשויות מפקחות: משרד הרווחה ומשרד הבריאות. בשנת 1965 נחקק חוק הפיקוח על המעונות המגדיר פיקוח על בתי אבות – אלו היבטים יש להקפיד בעת הקמת בית אבות ברשיון. לעומת זאת, על מסגרות הדיור המוגן אין רשות מפקחת, וכבר מספר שנים מנסים להעביר הצעת חוק חדשה המסדירה את פעילות הדיור המוגן ובכללם, מבטיחה את כספי הפיקדון של הקשישים.

רשימת בתי דיור מוגן – באתר תוכלו למצוא מגוון רחב של בתי דיור בארץ – לפי איזורים. מאוד נוח ומאוד שימושי למי שמחפש בית דיור שמתאים לו או ליקירים שלו. בהצלחה!

    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-9033590

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר