דף הבית » בית אבות סיעודי – יועצים לעת זקנה

בית אבות סיעודי – יועצים לעת זקנה

בית אבות סיעודי הוא מוסד המיועד לקשישים המוגדרים במצב תפקודי סיעודי. השירותים אותם מספק בית אבות סיעודי הם שירותי עזרה וסיוע המסייעים לקשיש לתפקד בחיי היום יום. מיהו קשיש סיעודי? אילו שירותים מקבל הקשיש בבית האבות הסיעודי? כיצד ניתן להכריע אם קשיש אכן זכאי לשירותים אלו? מי מממן את השהות בבית אבות סיעודי?

הגדרת המצב התפקודי של הקשיש

הגדרת מצב תפקודי נקבעת לפי מבחני תלות אותם עורכים אנשי מקצוע כמו רופא או עובד סוציאלי. מבחן תלות נקרא גם מבחן ADL והוא בוחן את יכולתו של הקשיש להתמודד עם פעולות יומיומיות כגון: שכיבה וקימה, התלבשות עצמית, הליכה בתוך הבית וסביב לו, עשיית צרכים, אכילה וכן הלאה. במידה והקשיש זקוק לעזרה במרבית או בכל הפעולות הללו, הוא נחשב כקשיש שזקוק לסיעוד.

ישנה הגדרה נוספת הנגזרת מההגדרה התפקודית: "סיעודי", והיא: "סיעודי מורכב". מכלל הקשישים הסיעודיים, ישנם כאלו אשר זקוקים גם לטיפול רפואי והשגחה צמודים, קשישים אלו ייכנסו תחת ההגדרה התפקודית: סיעודי מורכב וישוכנו ויטופלו בבית אבות סיעודי מורכב.

חשוב לדעת כי קשיש סיעודי או סיעודי מורכב, הוא קשיש אשר יכול להיות צלול ובריא בנפשו, אך פעמים רבות, מלווה המצב הסיעודי בקשיי התמצאות והבחנה המעידים על מצב נפשי לקוי.

השירותים המוענקים בבית אבות סיעודי

ישנם מספר סוגים של בתי אבות בארץ, רובם מיועדים לקשישים עצמאיים או תשושים. בתי אבות סיעודיים הם בתי אבות המיועדים אך ורק לקשישים סיעודיים. קשישים סיעודיים מורכבים אינם מאושפזים בבית אבות אלא בבית חולים סיעודי במחלקת ייעודית. סוג נוסף של בית אבות, הינו בית אבות משולב, הנותן מענה ופיתרון לכל שכבות אוכלוסיית גיל הזהב.

בבית אבות סיעודי מקבל הקשיש השגחה רפואית צמודה וסיוע בכל פעולה בה הוא זקוק לעזרה, חלק מהשירותים הם שירותים המוגדרים בתקנות משרד העבודה והרווחה, וחלקם שירותים הנותנים לבית האבות ערך מוסף.

 אלו השירותים הקיימים בבית אבות סיעודי:
–    שירות רפואי- בית האבות הסיעודי צריך להיות מסוגל לספק ליווי רפואי לקשישים יחד עם בחינת מצבם הרפואי אחת לתקופה. עליו להחזיק רופא גריאטרי.
–    שירותי חירום- בנוסף, על בית האבות הסיעודי להחזיק שירותי רפואת חירום, לספק לחצני מצוקה ואמבולנס במענה מיידי.
–    שירות פסיכולוגי- בבית אבות סיעודי יכול הקשיש לקבל גם שירותי אבחון ועזרה פסיכולוגיים או פסיכוגריאטרים אשר יעזרו לו להתמודד עם קשיים נפשיים.
–    שירותי ניקיון והיגיינה- בית האבות הסיעודי חייב להיות מקום נקי ואסתטי, עליו לעמוד בתקנות משרד הרווחה והעבודה המגדירים מהו מספר הקשישים שיכול לשהות בכל חדר ומהם התנאים לשהות זאת.
–    שירותי מזון- בבית אבות סיעודי מוגשים שלוש ארוחות ביום יחד עם ארוחות ביניים, את הקשישים אשר זקוקים לעזרה באכילה, תלווה אחות.
–    תרבות ובידור- על בית האבות הסיעודי לספק תעסוקה לקשישים וגירויים אינטלקטואליים. יש לאפשר וליצור אינטראקציה חברתית בין הקשישים, להעשיר את התרבות שלהם, לספק פעילויות פנאי מבדרות ועוד.
–   טיפולים משלימים- ישנם בתי אבות סיעודיים המחזיקים לרווחת הקשישים מטפלים נוספים כמו פיזיותרפיסטים, דיאטנים, קלינאי תקשורת, מרפאים בעיסוק ועוד.

בית אבות סיעודי – רישיון

על בית אבות סיעודי להחזיק ברישיון להפעלת בית אבות, ברשיון ממשרד הבריאות המאשר את אסמכתם של הרופאים והאחיות המטפלות. אגב, כדי להגדיר בית אבות כבית אבות סיעודי, על רוב דייריו להיות זקוקים לסיעוד.

מימון בית אבות סיעודי

מכיוון שגמלת סיעוד נועד כדי לעודד את הקשיש לשהות בביתו, קשיש הזכאי לגמלת סיעוד אינו יכול להשתמש בה לצרכי שהות בבית אבות סיעודי. ולכן, כדי לקבל סיוע כספי חלקי או מלא, ניתן לקבל קוד גריאטרי ממשרד הבריאות בהתאם למצבו הבריאותי והכלכלי של הקשיש.

באנר בית אבות

    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-9033590

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר