דף הבית » דלקת פרקים בגיל הזהב

דלקת פרקים בגיל הזהב

דלקת פרקים בגיל הזהברוב האנשים סבורים שדלקת פרקים היא מצב רפואי של מפרקים כואבים ונוקשים. למעשה, קיימים סוגים רבים של דלקות פרקים, המאופיינות בתסמינים וטיפולים שונים. רוב סוגי דלקות הפרקים הכרוניות כוללים תסמינים שנמשכים שנים. דלקת פרקים יכולה לתקוף את המפרקים כמעט בכל חלק בגוף.

צורות מסוימות של דלקת פרקים גורמות לשינויים אותם ניתן לראות ולהרגיש כגון כאב, נפיחות, חום ואודם על המפרקים. סוגים אחרים גורמים לתסמינים פחות בעייתיים, אך פוגעים בהדרגה במפרקים.

מחלה זו משפיעה בעיקר על מבוגרים בגילאי 65 ומעלה. אנשים מבוגרים יותר סובלים בדרך כלל מאוסטיאוארתריטיס, דלקת מפרקים שגרונית, או שיגדון.

אוסטיאוארתריטיס

זהו הסוג הנפוץ ביותר של דלקת פרקים בקרב מבוגרים. המחלה מתחילה כשהסחוס מתחיל להיות מרופט ונעלם. סחוס הוא רקמה המרפדת את העצמות המשותפות. המצב הגרוע ביותר של מחלה זו היא כשהסחוס נשחק לחלוטין ומותיר עצמות המתחככות זו בזו. אוסטיאוארתריטיס משפיעה בעיקר על הידיים, הצוואר, הגב התחתון או המפרקים הנושאים את משקל הגוף, כגון הברכיים והירכיים.

תסמיני אוסטיאוארתריטיס עשויים לנוע בין נוקשות וכאב מתון שמגיע והולך עם פעילות כגון הליכה, התכופפות או כאב משותף חמור שממשיך גם כשאתם נחים או ישנים. המחלה גורמת לעתים לנוקשות במפרקים, אך היא נעלמת עם חידוש התנועה. במצב חמור, המחלה עלולה לגרום לבעיות במפרקים ולעתים אף לנכות בגב, בברכיים או בירכיים.

מה גורם לאוסטיאוארתריטיס?

גיל מבוגר מציב אדם בסכנה למחלה זו. מדענים סבורים שהסיבה תלויה בחלק הגוף המעורב. לדוגמא, כשהמחלה משפיעה על הידיים או הירכיים, היא עשויה לעבור במשפחה ולהשפיע על התפקוד.

כשהיא משפיעה על הברכיים, היא עשויה להיות מקושרת עם עודף משקל. פציעות או שימוש יתר במפרקים עלול לגרום לאוסטיאוארתריטיס במפרקים, כגון הברכיים, הירכיים או הידיים, במצב המצריך טיפול בשיקום.

דלקת מפרקים שגרונית (RA)

זוהי מחלה אוטואימונית, במהלכה הגוף תוקף את המפרקים. דלקת מפרקים גורמת לדלקת במפרקים, המובילה לכאב, נפיחות ונוקשות שנמשכים שעות. זה יכול לקרות במפרקים שונים רבים במקביל. אולי לא תוכלו אפילו להניע את המפרק. אנשים עם דלקת מפרקים שגרונית אינם מרגישים טוב רוב הזמן, הם עשויים להיות עייפים או עם חום. אנשים מבוגרים נוטים לפתח את המחלה, והיא נפוצה יותר בקרב נשים מבוגרות.

דלקת מפרקים שגרונית עשויה לתקוף כמעט כל מפרק בגוף, כולל מפרקי האצבעות, הידיים, הכתפיים, המרפקים, הירכיים, הברכיים, הקרסוליים, הרגליים והצוואר. אם המחלה משפיעה על צד אחד של הגוף, היא תשפיע גם על הצד השני. דלקת מפרקים שגרונית הורסת את המפרקים ותוקפת אף איברים כגון הלב, השרירים, כלי הדם, מערכת העצבים והעיניים.

שיגדון: הצורה המכאיבה ביותר של דלקת פרקים

התקף שיגדון, או גאוט, עשוי להתחיל כשגבישי חומצת השתן יוצרים דלקת ברקמות החיבור או הרווחים המשותפים. מצבורים אלו גורמים לנפיחות, אדמומיות, חום, כאב ונוקשות במפרקים. התקפי גאוט נובעים לעתים קרובות מאכילת מזונות כגון כבד, שעועית, אפונה, אנשובי או רטבים. צריכה מוגברת של אלכוהול, עודף משקל ותרופות מסוימות עלול אף להחמיר שיגדון. בקרב אנשים מבוגרים, תרופות מסוימות ללחץ דם עלולות אף להגביר את הסיכוי להתקף שיגדון.

שיגדון משפיעה במקרים רבים על הבהונות, אך עשויה להשפיע על המפרקים האחרים, כולל הקרסול, המרפק, הברך, היד או האצבעות. נפיחות עלולה לגרום לעור להתהדק סביב המפרק ולהפוך את האזור לאדום או סגול ורך ביותר. הרופא עשוי להציע בדיקות דם וצילומי רנטגן. הוא יכול אף לקחת דגימת נוזלים מהמפרק במהלך התקף.

צורות אחרות של דלקות מפרקים בגיל הזהב – כוללות דלקת מפרקים פסוריאטית, הנפוצה בקרב אנשים הסובלים מפסוריאזיס של העור, ספונדליטיס אנקילוזינג, המשפיעה בעיקר על עמוד השדרה, ודלקת מפרקים תגובתית, המתרחשת כתגובה למחלה אחרת בגוף.

טיפול בדלקת מפרקים בגיל הזהב

כל סוג של דלקת מפרקים מטופל מעט אחרת, אך קיימות מספר אפשרויות טיפול נפוצות. מנוחה, פעילות גופנית, תזונה בריאה ומאוזנת היטב, ולמידת השיטה הנכונה להשתמש במפרקים ולהגן עליהם, הם המפתח לחיים עם כל סוג דלקת פרקים. מקל הליכה מסייע לכאבי רגליים, ברכיים וירכיים במהלך הליכה. ניתן אף למצוא גאדג'טים המסייעים לפתיחת צנצנות ובקבוקים, או המקלים על פתיחת ידיות הדלתות בבית בקלות רבה יותר.

בנוסף, קיימות גם תרופות המסייעות לכאב והנפיחות, ובטוחות להקלת כאבי מפרקים. חלק מהתרופות הן תרופות נוגדות דלקת שאינן סטרואידיות כגון איבופרופן ונפרוקסן, הנמכרות ללא מרשם.

תרופות אחרות חייבות להיקבע על ידי רופא. אך בשנת 2005, מנהל המזון והתרופות האמריקאי (FDA), הזהיר מפני תופעות הלוואי של תרופות מסוימות נוגדות דלקת, הנמכרות עם או ללא מרשם. יש לקרוא את האזהרות על האריזות, ולהתייעץ עם הרופא לגבי אופן ועיתוי השימוש בהן להקלת כאבי מפרקים.

קראו עוד על אפשרויות הטיפול בדלקת פרקים

    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-9033590

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר