דף הבית » החלמה לאחר ניתוח או אשפוז

החלמה לאחר ניתוח או אשפוז

החלמה לאחר ניתוח או אשפוזהחלמה לאחר ניתוח או אשפוזתקופת ההחלמה מניתוח או אשפוז ממושך היא תקופה קשה אשר בסופה הגוף מתאושש לחלוטין מהמחלה וניתן לחזור לשגרה. בעת אשפוז ממושך או לאחר ניתוח, עוברים על הגוף שינויים רבים אשר דורשים התאוששות מתאימה, ולכן חשוב מאוד להקפיד על תקופת החלמה ראויה על מנת לאפשר לגוף לנוח ולחזור לעצמו בצורה טובה.

חשיבות המנוחה

אחד התפקידים המשמעותיים ביותר של תקופת ההחלמה מניתוח או אשפוז הוא מנוחה, אשר אמורה לאפשר לגוף להתאושש מהטיפול הרפואי האינטנסיבי אותו עבר. בעזרת המנוחה, מאגרי האנרגיה "מתמלאים" מחדש והגוף יכול להירפא בצורה טובה.

במהלך השבועות הראשונים לאחר השחרור מבית החולים ועל פי המלצות הרופא יש להימנע מפעילות גופנית אינטנסיבית. אחרי אשפוז ממושך, פעילות גופנית חריגה יכולה לגרום להשפעות רעות על בריאות הגוף ועל כן יש להימנע ממנה. לאחר חלק מהניתוחים, יבקשו הרופאים להימנע מפעילות גופנית ספציפית (בהתאם לסוג הניתוח) כמו הרמת משקלים כבדים.יש לציין שאין להימנע לחלוטין מפעילות גופנית וחשוב מאוד לשמור על ניידות באמצעות הקפדה על תנוחות יוגה מתאימות.

חולים המרותקים למיטה אחרי אשפוז או ניתוח נמצאים בסיכון לפתח קרישי דם ותסחיף ריאתי, ועל כן ברוב המקרים ההמלצה היא לקום מהמיטה, להתנועע בחופשיות אך לא לבצע מאמצים קשים מדי.בנוסף, באופן כללי ובעיקר בתקופת ההחלמה מניתוח או אשפוז חשוב מאוד להימנע ככל שניתן מהרגלים לא בריאים כמו עישון ושתיית אלכוהול.

אמנם תקופת ההחלמה מאשפוז אינה תמיד הזמן המתאים ביותר להתחיל לבצע פעילות גופנית ולעבור לתזונה בריאה, אך יש להקפיד על אורח חיים בריא ככל שניתן הן בתקופת ההתאוששות והן אחריה.

סיבוכים אפשריים אחרי ניתוח או אשפוז

ניתוחים ואשפוזים ממושכים כוללים לרוב סיבוכים שונים, אשר יכולים להתפתח במהלך הימים הראשונים להתאוששות מהמחלה ועד מספר חודשים אחריה. הסיבוכים האפשריים אחרי ניתוח או אשפוז הם:

  • זיהום או דימום – במקרים של ניתוח, אחד הסיבוכים הנפוצים הוא זיהום בפצע הניתוח, אשר יכול להופיע מיד אחרי הניתוח או אפילו מספר שבועות אחריו. כמו כן, חולים אשר עברו פרוצדורות כירורגיות יכולים לסבול מדימומים אשר דורשים טיפול נוסף. יש לזכור שהשהיה בבית החולים כוללת חשיפה לחיידקים עמידים ולמזהמים מסוגים שונים, ועל כן במקרים רבים זיהומים שמקורם בבית החולים יכולים להיות מסוכנים וקשים יותר.
  • כאבים – לאחר ניתוח או אשפוז לאחר מחלה, אנשים רבים סובלים מכאבים קשים. חלק מהכאבים קשורים למחלה המקורית או לפצע הניתוח וחלק אחר קשורים לאשפוז הממושך והריתוק למיטה. חשוב לזכור שניתן בהחלט לטפל בכאב על ידי תרופות לשיכוך כאבים מסוגים שונים ופיזיותרפיה במקרה הצורך.
  • חזרת המחלה המקורית – לא תמיד האשפוז או הניתוח פותרים את המחלה המקורית בצורה מושלמת, ולעיתים יש צורך בפרוצדורות נוספות או אפילו באשפוז נוסף על מנת להשלים את תהליך הריפוי. אמנם מדובר במצב מאכזב אך יש לזכור שלעיתים אין ברירה אלא להשלים את הטיפול באשפוז במידת הצורך.

הסתגלות למצב החדש לאחר האשפוז

אחד הקשיים המשמעותיים ביותר של אנשים המחלימים מטיפול רפואי באשפוז או בניתוח הוא הסתגלות למצב החדש. בחלק מהמקרים, לאחר השחרור מבית החולים, נשארים המאושפזים עם מגבלה כלשהי אשר עליהם להסתגל אליה. במקרים רבים, ניתן בעזרת תמיכה מתאימה וייעוץ על ידי אנשי מקצוע להסתגל למצב החדש ולמוגבלות שהושגה, ויש להיעזר במרפא בעיסוק על מנת להתכונן לשחרור.

לדוגמא, בחלק מהמקרים נדרשים המאשפזים לשירותים ומקלחת מתאימים, לתזונה שונה או להדרכה בנוגע להתמודדות עם המצב החדש, ועזרה מתאימה מסייעת באופן משמעותי להתמודד עם השחרור מבית החולים בצורה טובה יותר.

נכתב על ידי בית דבורה המספקים פתרונות החלמה לאחר ניתוח

    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-9033590

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר