דף הבית » זכויות עובד זר סיעודי – יועצים לעת זקנה

זכויות עובד זר סיעודי – יועצים לעת זקנה

זכויות עובד זר סיעודי - יועצים לעת זקנההמעסיק מחויב טרם תחילת העסקת העובד להתקשר עמו בחוזה עבודה. החוזה צריך להיות כתוב בשפה המובנת לעובד הזר ולפרט את תנאי העסקתו של העובד. הסכם העסקה כולל את פרטי העובד, המעסיק, תיאור תפקידו של העובד, שכרו, תאריך תחילת העבודה ותנאי העסקתו השונים. 

את החוזה, צריך המעסיק לשמור יחד עם היתר העסקת העובד בביתו, והעתק של החוזה יש לתת לעובד הזר.  מעת חתימת החוזה רשאי המעסיק להעסיק את העובד הזר בפעולות הקשורות אך ורק לתחום הסיעוד ועל פי המפורט בחוזה העסקתו. אי חתימת חוזה העסקה מהווה עבירה פלילית שעלולה לגרור קנסות אף מאסר. אין להחזיק את הדרכון של העובד הזר וזכותו של העובד לפנות לשגרירות של מדינתו בכל נושא הקשור להעסקתו בישראל ולזכויותיו.

שכר העובד

  • משכורת: המעסיק בפועל הוא זה המחויב לתשלום שכרו של העובד הזר, כאשר השכר חייב להיות לפחות בגובה שכר המינימום לחודש עבודה במשרה מלאה.
  • שעות נוספות: העובד הזר זכאי לתשלום בעבור שעות נוספות בהן עבד מעבר למשרה מלאה. למרות האמור לעיל לא נהוג בענף הסיעוד תשלום בעבור שעות בהן העובד שוהה בביתו של המעסיק, אך נמצא בכוננות. כיום נושא זה של תשלום על שעות כוננות אינו ברור בחקיקה.
  • דמי נסיעות: עובד שאינו מתגורר בבית של המעסיק זכאי לתשלום דמי נסיעות, בהתאם למרחק בין מקום מגורו למקום מגוריו של המעסיק.

זכויות כלליות להן זכאי עובד זר

  • מגורים הולמים: כאשר העובד מתגורר בביתו של המעסיק, על המעסיק לדאוג לעובד למגורים ראויים הכוללים שטח לינה, כלי לינה, שירותים ומקלחת וכו'.
  • מנוחה שבועית וחופשות: עובדים זרים זכאים כאמור לאותם תנאים להם זכאים עובדים ישראלים, על כן זכאים הם למנוחה של לפחות 36 שעות רצופות בשבוע- בדרך כלל בסוף השבוע על פי דתו של העובד. כמו כן זכאי העובד בהתאם לוותק שלו לחופשה שנתית בתשלום.
  • ימי מחלה: עובד זר זכאי לתשלום עבור ימי מחלה (יום וחצי בחודש), כאשר הוא מציג על כך אישור רפואי.
  • דמי הבראה: עם סיום שנת עבודה ראשונה זכאי העובד לקבלת דמי הבראה, כשגובה התשלום עולה בהתאם לוותק העובד במקום העבודה.
  • ביטוח בריאות: אדם המעסיק עובד זר מחויב בתשלום ביטוח בריאות לעובד הזר. תוקפה של פוליסת הביטוח עבור עובד זר הוא לשנה בלבד. על כן בכל שנה על המעסיק לחדש את פוליסת הביטוח של העובד הזר.
  • הפרשות לקרן פנסיה: משנת 2008 מחויב מעסיק של עובד זר להפריש לו תשלומים לקרן פנסיה בזהה לעובד ישראלי. את התשלומים יכול העובד לפדות מרגע סיום העבודה אצל המעסיק.
  • כאשר לעובד הזר יש ילדים מעל גיל 5, הם זכאים ללמוד במערכת החינוך הישראלית.
  • המעסיק אינו רשאי להחזיק בדרכונו של העובד הזר ללא רשותו, ברשות העובד הזר ימצאו הדרכון ומסמכי העסקתו.

ניכויים מותרים ממשכורתו של העובד הזר: מעסיק רשאי לנכות משכרו של העובד הזר תשלומים למס הכנסה, ביטוח לאומי, ביטוח בריאות והשתתפות העובד במגורי המעסיק. ניתן לנכות כל עוד גובה הניכוי לא עולה על 25% משכרו של העובד הזר.

סיום יחסי העבודה

במקרה של סיום יחסי העבודה מצד המעסיק, מחויב המעסיק במתן הודעה מוקדמת ותשלום פיצויי פיטורין לעובד שעבד במשך לפחות שנה אחת אצל המעסיק. במקרים בהם פוטר העובד עקב גנבה, התעללות וכו', לא יהיה זכאי לתשלום פיצויי פיטורין. כמו כן על המעסיק לוודא כי העובד מקבל את כל התשלומים שמגיעים לו עד לשלב בו הוא פוטר. במקרה בו העובד מחליט להתפטר, עליו לתת הודעה מוקדמת למעסיק בהתאם לזמן בו עבד אצל המעסיק.

    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-9033590

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר