דף הבית » העסקת עובד סיעודי או עובד זר – יועצים לגיל הזהב

העסקת עובד סיעודי או עובד זר – יועצים לגיל הזהב

העסקת עובד סיעודי או עובד זר - יועצים לגיל הזהבכאשר קשיש מגיע לתקופה בה הוא זקוק לעזרה בתפקוד היומיומי ובביצוע הפעולות היומיומיות הבסיסיות, עומדות בפניו מספר אפשרויות: שהייה בבית אבות או דיור מוגן או העסקת מטפל סיעודי או עובד זר בבית. במאמר זה נבחן את האפשרות האחרונה: העסקת מטפל סיעודי או עובד זר.

למה להעסיק עובד זר או מטפל סיעודי?

לטיפול סיעודי בבית, בסביבתו הטבעית, יתרונות רבים כמו יכולתו של הקשיש לקבוע מהו סדר היום שלו, לשהות עם בן/בת הזוג ולהיפגש עם חברים או קרובי משפחה באופן חופשי, לעומת זאת, מעבר לבית אבות, עלול להיות מלווה בקשיים רגשיים רבים עקב השינוי הקיצוני ותהליך ההסתגלות המתלווה למעבר.

מבחינה כלכלית, מכיוון שקשיש סיעודי מקבל השתתפות בהעסקת העובד הזר או המטפל, אזי, אין הפרשים כספיים גדולים בין העסקת עובד זר לבין בית אבות או דיור מוגן. במקרים רבים, העסקת מטפל עובד זר אף זולה יותר מאשר שהייה בבית אבות.

שלבים בהעסקת מטפל סיעודי או עובד זר

1.    קשיש שבחר להעסיק מטפל או עובד זר צריך למלא טפסים לבקשה לחוק סיעוד מביטוח לאומי, ניתן לגשת אל סניף ביטוח לאומי, להוריד את הטפסים מרשת האינטרנט או לקבלם מהעובד הסוציאלי המלווה את המשפחה. חוק הסיעוד מזכה את הקשיש בגמלת סיעוד הכוללת השתתפות בהעסקת מטפל או עובד זר. לאחרונה, אושר תיקון בחוק הסיעוד אשר קובע כי ניתן לקבל גמלת סיעוד בכסף המאפשרת להעסיק מטפל סיעוד באופן פרטי ללא תיווך חברות הסיעוד.

2.    בין אם הקשיש קיבל אישור לגמלת סיעוד ובין אם לא, הוא יכול לבקש העסקת עובד זר, כדי לעשות זאת, יש להגיש בקשה לקבלת היתר מיחידת הסמך. לאחר קבלת האישור להעסקת עובד זר, יש לגשת למשרד הפנים על מנת להסדיר את אשרת הכניסה והעבודה של העובד הזר, יש לשלם אגרה.

3.    במידת הצורך, יש לשלם אגרה לביצוע מבחן תלות ADL (Activities of Daily Living). לאחר תשלום האגרה, יגיע נציג מטעם ביטוח לאומי או התמ"ת (אחות, עובדת סוציאלית או בעל מקצוע מומחה אחר) אשר יבדוק את יכולתו של הקשיש להתמודד עם פעולות יומיומיות בביתו. לאחר ביצוע המבחן, יקבל הקשיש תשובה האם העסקת המטפל או העובד הזר מאושרת.

ההבדל בין עובד זר למטפל סיעודי

עובד/ת זרים הם גברים ונשים המגיעים ממגוון מדינות כמו הודו, נפאל, פיליפינים ועוד. עובד זר נמצא עם הקשיש 24 שעות ביממה, וכך, מלבד הטיפול הסיעודי, הוא מספק לקשיש השגחה מלאה. כדי להעסיק עובד זר, יש לקבל אישור ממשרד התמ"ת ולפנות לחברת סיעוד בעלת רשיון לייבוא והעסקת עובדים זרים.

בחברת כוח האדם, לומדים העובדים הזרים את תחום הטיפול הסיעודי ועבודות משק הבית במקביל ללמידת השפה העברית. בנוסף, עוברים העובדים הזרים בדיקות רפואיות ואישיות מקיפות.

מטפל סיעודי, בשונה מהעובד הזר, הוא עובד ישראלי בעל הכשרה למתן שירותי סיעוד. מטפל סיעודי נמצא עם הקשיש רק מספר שעות בשבוע בהם הוא מספק שירותי סיעוד לקשיש יחד עם ביצוע פעולות ניקיון ובישול בסיסיות.

בהתאם לכך, העסקת עובד זר עולה לרוב יותר מאשר העסקת מטפל סיעודי מכיוון שהוא נמצא עם הקשיש 24 שעות ביממה. השכר הממוצע לעובד זר מגיע עד 6,000 ₪ בחודש לפני השתתפות הביטוח הלאומי.

תשלום משכורת למטפל סיעודי או עובד זר

קשיש אשר מעסיק מטפל זר חייב לשמור על זכויות העובדים הזרים הסיעודיים ולשלם להם משכורת חודשית לפי חוק, כולל דמי כיס, ביטוח רפואי, ביטוח לאומי, דמי חופשה, מחלה, פיצויי פיטורים, הבראה, פנסיה, נסיעות ועוד.

התשלום ייעשה, לרוב, ישירות לחברת כוח האדם אשר שלחה את המטפל או העובד הזר. קשיש הזכאי לקבל גמלת סיעוד ישלם רק חלק מהסכום בהתאם לרמת הסיוע שנקבעה על ידי הביטוח הלאומי.

חשוב לדעת כי ניתן לבקש את החלפת העובד הזר או המטפל הסיעודי במידה וישנם חוסר התאמה או חוסר שביעות רצון.

    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-9033590

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר