דף הבית » טיפול סיעודי בבית

טיפול סיעודי בבית

טיפול סיעודי בבית קשיש המוגדר כסיעודי, לרוב יהיה זכאי לקבל מביטוח לאומי גמלת סיעוד הכוללת מספר מרכיבים, אשר העיקרי שבהם הוא השתתפות כספית בהעסקת עובד או מטפל סיעודי אשר יעזרו וילוו את הקשיש בביתו. מה כולל טיפול סיעודי בבית הקשיש?

קשיש סיעודי – מיהו?

ראשית, נגדיר מיהו הקשיש הסיעודי. קשיש סיעודי הוא אדם אשר אינו מסוגל לבצע את מרבית הפעולות היום יומיות כגון: אכילה, שתייה, רחצה, קימה והליכה. לרוב, קשיש סיעודי יזדקק לעזרה בפעולות יומיומיות אלו ואחרות, הוא יתקשה לשלוט על סוגריו וישהה מרבית היום במיטה. מבחינת הביטוח הלאומי, הגדרת מצב תיפקודי של מיהו קשיש סיעודי נקבעת על פי מבחן ADL (Activities of Daily Living) הבוחן את התמודדותו של הקשיש עם שש פעולות יומיומיות בסיסיות.

גמלת סיעוד

כדי לקבל גמלת סיעוד, מלבד הצורך בהגדרת הקשיש כסיעודי, הביטוח הלאומי בוחן נתונים נוספים כגון הכנסתו של הקשיש ובני משפחתו, שנת הלידה של הקשיש, הכנסה ממקורות קצבה נוספים וכן הלאה. במידה והקשיש עומד בתנאים הנחוצים, ביטוח לאומי מאשר לו לקבל גמלת סיעוד.

בהתאם למידת התלות של הקשיש בעזרת האחר, קובע ביטוח לאומי מהו שיעור גמלת הסיעוד המגיעה לו. גמלת הסיעוד מתבטאת במתן מספר מסוים של שעות סיעוד לטיפול בבית הקשיש. מלבד השתתפות בטיפול סיעודי בבית, גמלת סיעוד יכולה לכסות גם אספקת מוצרי ספיגה לקשישים, שירות לחצן מצוקה, שהייה במרכז יום ושירותי מכבסה.

שירותים אלו יהיו על חשבון שעות הטיפול הביתי המגיעות לקשיש. לעיתים דוחה הביטוח הלאומי את בקשת המשפחה לסיוע סיעודי. במקרה זה יכולה המשפחה לפנות לקבלת שירותי סיעודי פרטי.

מי הוא מטפל סיעודי?

קשיש הזכאי לגמלת סיעוד או קשיש המעוניין בעזרה בביתו בלי השתתפות של הביטוח הלאומי, יכול לגשת לחברות סיעוד המעסיקות מטפלים או עובדים זרים בעלי הכשרה סיעודית. חברות אלו, יפנו אל הקשיש מטפל או מטפלת ישראליים, או עובד/ת זר/ה בעלי אישורים מתאימים. התאמת המטפל או העובד הזר יהיו לפי צרכיו של הקשיש.

קשיש אשר כבר מעסיק מטפל אישי, יוכל להמשיך להעסיק אותו, אך כדי לקבל השתתפות כספית בהעסקתו, על המטפל להימצא מתאים בעיני חברת סיעוד מורשית. חשוב לדעת כי, בן משפחה או קרוב של המטופל לא יכול להיות מטפל סיעודי על פי חוק סיעוד (ז"א, לקבל זכות להשתתפות כספית בהעסקתו).

מה כולל טיפול סיעודי בבית הקשיש?

טיפול סיעודי בבית מתמקד במספר תחומים: עזרה בביצוע פעולות יומיומיות, טיפול רפואי בקשיש, טיפול בסביבת הקשיש וסיפוק הווי חברתי.

1.    עזרה בביצוע פעולות יומיומיות – מטפל סיעודי צריך לעזור לקשיש בכל פעולה יומיומית בה הוא יזדקק לסיוע, כגון: רחצה, אכילה, גילוח לגבר, הלבשה וטיפול בהפרשות. בנוסף, על המטפל לעזור לקשיש בעת ניידות בבית ומחוצה לו.
2.    טיפול רפואי בקשיש – מטפל סיעודי צריך ללוות את הקשיש לביקוריו אצל רופא, ועליו לדאוג לאספקת תרופות. מטפל סיעודי אשר הוכשר להיות אח/ות סיעודי/ת יוכל גם לבצע בדיקות ופעולות רפואיות כמו בדיקת לחץ דם, והחלפת קטטר.
3.    טיפול בסביבת הקשיש – קשיש סיעודי זכאי לעזרה בניקיון הבית וסידורו. על המטפל לבצע פעולות כלליות כגון בישול, קניות, החלפת מצעים, ניקיון קל, גיהוץ.
4.    סיפוק הווי חברתי – למטפל סיעודי יהיה ערך מוסף במידה והוא יהיה מסוגל גם להוסיף פן חברתי לשירותיו על ידי ניהול שיחה והקשבה, ליווי למסגרות חברתיות ועוד.

יתרונות הטיפול הסיעודי בבית

מדוע בעצם להשאיר קשיש לקבל טיפול בביתו? יש לכך מספר סיבות. ראשית, קשיש אשר נשאר בביתו, ממשיך להתגורר בסביבתו הטבעית, ולכן הוא מרגיש נוח ובטוח יותר.

בנוסף, טיפול סיעודי בבית נעשה תוך מתן חופש לקשיש לעשות כרצונו וכך, הוא מרגיש כי הוא יכול לשלוט בחייו, ולבסוף, קשיש המקבל טיפול בביתו יכול לשמור על קשריו החברתיים וליהנות מביקורים משפחתיים ללא הגבלה.

    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-9033590

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר