דף הבית » תזונה נכונה בגיל הזהב – יועצים לעת זקנה

תזונה נכונה בגיל הזהב – יועצים לעת זקנה

תזונה נכונה בגיל הזהב - יועצים לעת זקנהשמירה על תזונה נכונה וקיום אורח חיים בריא משמעותיים בכל גיל לאורך שנותיו של האדם. אולם, בתקופות מסוימות חשובה הקפדה על תזונה נכונה אף יותר.

גיל הזהב, בניגוד לגילאים צעירים הינו גיל בו חשיבות התזונה משמעותית ומשפיעה על בריאות האדם. עודף משקל בגילאים המבוגרים יכול לסייע והיטיב לשמור על אורח חיים בריא ואילו ירידה משמעותית במשקל יכולה להוות סיכון בריאותי.

מחקרים שונים מראים כי בני גיל הזהב בעלי משקל גוף נמוך חשופים לשיעור תמותה גבוה יותר מאשר חבריהם בעלי משקל גוף גבוה. זאת ועוד, מחקרים שנערכו בישראל הראו כי קשישים רבים אשר אושפזו בבתי חולים שרדו בעקבות מסת גוף גבוה, בצורה משמעותית מאשר קשישים בעלי מסת גוף נמוכה.

תופעה של תת תזונה בגיל הזהב יכולה להוות כר פורה להיווצרות מחלות כתוצאה מירידה בתפקוד המערכת החיסונית. הסימנים הבולטים אשר יכולים להופיע הינם חשיפה למחלות ותחלואה מרובה, היווצרות של פצעי לחץ, תחושת חולשה ואף עלייה בשיעור התמותה.

השפעה כה רבה זו אשר אינה אופיינית לגיל הצעיר מחייבת לתת את הדעת בנושא התזונה בגיל המבוגר. אין מדובר בעודף משקל אשר אינו בריא בכל גיל, אולם לאורך העובדה כי בגיל השלישי קצב חילוף החומרים יורד וקיים חוסר יחסי בפעילות גופנית יש להקפיד עוד יותר על צריכת המזון.

תת תזונה

מחקרים שנערכו ברחבי העולם מראים כי כשליש מהקשישים במדינות מערביות סובלים מתת תזונה. במרבית המקרים החוסרים בתזונה באים לידי ביטוי בויטמינים, חומצה פולית, סידן ועוד. אין מדובר בנתון הנובע מחוסר יכולת לצרוך את התוספים הדרושים ברוב המקרים, אלא בשל חוסר מודעות לחשיבות וחומרת הנושא.

הסיבות לתת תזונה בגיל השלישי הינן שונות ונובעות מחוסר יכולת (פיסית או כלכלית) לרכוש את המזון הדרוש, קושי בהכנה בשל מגבלות תנועה, מצב סוציו אקונומי ואף בעיות שיניים המקשות על האכילה.

בדרך כלל הקשיש אינו מכיר בבעיה ועל כן יש לסייע ולעזור באבחון על ידי בן משפחה או רופא משפחה אשר יכול לשים לב לשינוי או הופעה של סימפטומים לתת תזונה או לתזונה לקויה.

תזונה נכונה בגיל הזהב

בגיל הזהב, אף יותר מבכל גיל, מומלץ לאכול שלוש ארוחות גדולות ביום וכן שלוש ארוחות ביניים בין כל ארוחה. בארוחות השונות יש לשלב מזון מסוגים שונים מששת קבוצות המזון, וכן להקפיד על שתיית מים מרובה לאורך כל שעות היום.

רצוי לצרוך מוצרים מקבוצת הדגנים והלחם, לשלבם עם ירקות ופירות מסוגים שונים ובצבעים שונים. כמו כן, חשוב להקפיד על אכילת מזונות עשירים בחלבונים ומזונות עשירים בשומנים. גם בגיל השלישי מומלץ להמעיט באכילה של ממתקים ומשקאות מתוקים.

תופעות בריאותיות שונות אשר אופייניות לגיל השלישי כגון עצירות, ניתן למנוע על ידי שתיית מים מרובה וכן אכילה של פירות וירקות מבלי להסיר מהם את הקליפה.

קופות החולים השונות מציעות שירותים של דיאטנים אשר יכולים להתאים לכל קשיש תפריט יעודי וללוות אותו בתהליך של שמירה על תזונה נכונה ואורח חיים בריא. כמו בכל גיל, אורח החיים הבריא משפיע לא רק על התחושה הפיזית, אלא משפר משמעותית גם תחושות רגשיות אשר לעיתים משפיעות על אכילה רגשית.

הקפדה על אורח חיים בריא ותזונה מאוזנת חשובים מאד בכל גיל וכלל שמקדימים לאמצם כך ייטב לקראת הגיל המבוגר. חשוב כמו בכל גיל להתמיד ככל הניתן בקיום פעילות גופנית אשר מסייעת לשמירה על הגוף.

    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-9033590

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר