דף הבית » יועצים לעת זקנה – פיקוח על בתי אבות

יועצים לעת זקנה – פיקוח על בתי אבות

יועצים לעת זקנה - פיקוח על בתי אבותפעמים רבות, אוכלוסיות כגון ילדים, קשישים, נכים ובעלי פיגור שכלי אשר אין באפשרותן לשרת את עצמן, זקוקות לטיפול מוסדי. למרבה הצער, לא תמיד לדייר במוסד ישנה יכולת להגן על עצמו ולעיתים אין בכוחם של בני משפחתו לתבוע על עוול ולעמוד על זכויותיו.

בשל כך, חוקק בשנת תשכ"ה(1965) חוק פיקוח על המעונות, אשר מטרתו לפקח על כל המעונות בהם חוסות אוכלוסיות אלה. בתי אבות הינם מוסדות הכלולים בחוק זה, כאשר את התקנות המתייחסות אליהם באופן פרטני קבע שר העבודה והרווחה.

עקרונות מנחים בחוק הפיקוח על המעונות

סמכות לקבוע תקנות

על פי חוק זה, הגוף הממונה על המוסד יוכל לקבוע חוקים ותקנות, כאשר במקרה של בתי האבות, גוף זה הינו משרד העבודה והרווחה. תקנים אלה כוללים את כל התנאים הנדרשים לתפעול בית האבות ונוגעים לתחומים שונים כשביניהם:
•    מספר בעלי התפקידים בכל סוגי המחלקות, השכלתם ורמת הכשרתם.
•    תנאים פיסיים של המוסד הכוללים תקנים של ציוד רפואי וכללי, מבנה המוסד ומספר האנשים בכל חדר.
•    התנאים האישיים אותם מספק בית האבות לדייריו כגון חיתולים, סוגי תרופות, אוכל ולבוש.
•    תקנים על התנהלות כללית של המקום, כגון: תדירות של טיפולים מסוימים, חוגים, פעילויות חברתיות ותדירות ביקורם של בעלי מקצוע כמו רופא גריאטרי או מומחה פסיכוגריאטריה.

חשוב לציין לכל סוג בית אבות קיימים תקנים המיוחדים לו על פי רמת התפקוד של  דייריו. למשל, בבתי אבות לתשושי נפש נדרשות מחלקות סגורות המונעות בריחה של דיירים ואילו לגבי בתי אבות אחרים תקנה זו לא קיימת.

חובת רישיון הפעלה

חוק המחייב כי לכל מוסד יהיה רישיון אשר יינתן לו מהגוף הממונה עליו.
הגוף אשר מעניק רישיון לבתי אבות הינו משרד הרווחה וניתן על פי עמידה בתקנים אשר קבע.

סמכות הפיקוח

על מנת שהמוסד ימלא את התנאים אשר נקבעו לצורך התנהלותו, ניתנת סמכות למפקח אשר תפקידו לבדוק ולדאוג שההוראות לתפעול המוסד מתמלאות. הגוף המפקח של בתי אבות סיעודיים, בתי אבות לתשושי נפש וסיעודי מורכב היו משרד הבריאות ואילו הגוף המפקח על בתי אבות לעצמאים ותשושים הינו משרד הרווחה.

על פי תדירות קבועה מראש, ראשי מפקח מטעם הגוף הממונה לבקר בבית האבות, לערוך סיור מקיף ומעמיק במקום, לפגוש אנשי סגל ודיירים ואז לקבוע אם המקום עומד בתקנים ולדרוש שינויים במידת הצורך.

עבירה פלילית

על פי החוק, הפעלה של מוסד ללא רישיון, לרבות בית אבות, הינו עבירה פלילית. במקרה זה, נעשות סנקציות משפטיות המחייבות את סגירת המקום.

חשיבות הפיקוח על בתי האבות

מטרתו של הפיקוח על המוסדות היא למנוע מצבים בהם הצוות המטפל, הציוד במקום, היחס ותנאי המגורים אינם תואמים את צרכי דיירי המוסד ואת התשלום בעבור השהות במקום. כמו כן, מגן חוק זה על הסגל ובעלי בתי האבות מפני תלונות ודרישות לא סבירות של דיירי המקום ובני משפחתם.

בנוסף, מתווה החוק התנהלות אחידה בין בתי האבות היוצרת מסגרת נוחה להשוואה בין מקומות אשר מתגוונים ביניהם בנתונים הלא הכרחיים כגון סגנון, ומידת יוקרה.

לסיכום ניתן לראות כי למרות שמרבית בתי האבות בארץ עובדים תחת פיקוח, קיימים בתי אבות המכונים בתי אבות פיראטים אשר עובדים באופן לא חוקי.

למרות שמקומות אלה אינם בהכרח מוזנחים ומתעללים ופעמים רבות הם דווקא מסבירי פנים  ונעימים למראה, חשוב לזכור כי בתי אבות ללא רישיון  אינם מספקים את התשתית הטיפולית הראויה ומסכנים  את בריאותו של הקשיש באופן בלתי הפיך, לכן בעת עשיית השיקולים בבחירת בית האבות יש לשים לב לפיקוח ולרישיון שניתן למקום.

    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-9033590

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר