דף הבית » פסק דין: מגורים בבית אבות אינם פוגעים בזכאות לגמלת סיעוד – יועצים לעת זקנה

פסק דין: מגורים בבית אבות אינם פוגעים בזכאות לגמלת סיעוד – יועצים לעת זקנה

פסק דין: מגורים בבית אבות אינם פוגעים בזכאות לגמלת סיעוד - יועצים לעת זקנהתקדים משפטי: מגורים בבית אבות אינם פוגעים בזכאות לגמלת סיעוד קשישים שהגיעו לגיל פרישה זכאים לגמלת סיעוד ובתנאי שהם עומדים בקריטריונים אותם קבע המוסד לביטוח לאומי.

גמלת הסיעוד באה בדמות קצבה חודשית שאינה מועברת לקשיש בכסף, אלא, היא ניתנת באמצעות סיוע של עובד זר או מטפל ישראלי לפי צרכיו של אותו קשיש.

על מנת לקבל גמלת סיעוד, על הקשיש לעמוד במספר תנאים מקדימים, כאשר אחד העיקריים שבהם הוא המשך מגוריו של הקשיש בביתו, או שהייה במסגרת של בית אבות שאינו סיעודי.

לאחרונה, החליט הביטוח הלאומי לשלול את גמלת הסיעוד מקשישה אשר התגוררה בבית אבות, זאת בטענה כי בית האבות הינו מוסד סיעודי וכי היא מקבלת במסגרתו את כל הסיוע לו היא זקוקה כקשישה סיעודית. בעקבות פניה לבית המשפט, נדחתה טענתו של המוסד לביטוח לאומי והוא חויב לשלם לקשישה את גמלת הסיעוד כחוק.

מטרת גמלת הסיעוד

החזון העומד מאחורי גמלת הסיעוד, נובע מהשאיפה לסייע לקשיש להמשיך ולחיות חיי כבוד, בטיחות ונוחות במסגרת הקהילה והמשפחה.לפיכך, מסייע לו הביטוח הלאומי במתן סל שירותים רחב הנגזר מגמלת הסיעוד וכולל שהות במרכז יום, שירותי כביסה, אספקת מוצרי כביסה ולחצני מצוקה, וכאמור, סיוע בביצוע פעולות יומיומיות על ידי מטפל מתאים.

תנאי זכאות לגמלת סיעוד

תביעה לגמלת סיעוד צריך שתתבסס על מספר תנאים:

  1. על הקשיש להיות תושב ישראל
  2. הקשיש צריך להיות בגיל הפרישה כפי שנקבע על פי חוק באותה תקופה
  3. אין לקשיש מקור הכנסה מגמלה נוספת מהביטוח הלאומי או ממשרד הרווחה
  4. הקשיש זקוק לעזרה רבה בביצוע פעילויות יומיומיות כמו אכילה, רחצה, טיפול בהפרשות וכדומה, או שהוא זקוק להשגחה קבועה למען בטיחותו ולמען בטיחות האנשים הסובבים אותו
  5. על הקשיש לגור בביתו או במסגרת בית אבות או דיור מוגן עצמאי

גובה הגמלה מותנה במבחן ההכנסות של הקשיש. לעיתים הוא יקבל גמלה בשיעור 100%, לפעמים יקבל 50% מגובה הגמלה, ולעיתים, תישלל ממנו הזכות לחלוטין. על מנת לאשר את קבלת הגמלה, יהיה על הקשיש להיבדק על ידי בעל מקצוע שיבדוק את מידת התלות שלו בזולת (מבחן ADL), ומתוקף כך את שיעור גמלת הסיעוד ותקופת הגמלה.

מהו בית אבות סיעודי?

על פי המוסד לביטוח לאומי: "מי שנמצא במוסד סיעודי או בבית אבות (מוסדות החייבים ברישוי של משרד הבריאות או משרד הרווחה) לא יהיה זכאי לגמלה". מוסדות כגון אלו, הינם מוסדות או מחלקות בהם שוהים קשישים הזקוקים לטיפול וסיעוד יומיומיים, כגון קשישים סיעודיים, תשושי נפש או תשושים. באופן עקרוני, גם שהייה בבית אבות רגיל עלולה לשלול את הזכאות לגמלת סיעוד, אך במקרה כזה יש לבדוק היטב מהי רמת הסיוע אותה מקבל הקשיש.

תקדים משפטי

כאמור, גמלת הסיעוד עשויה להישלל מקשיש השוהה בבית אבות, זאת כפי שקרה לקשישה אשר התגוררה בבית אבות בפיקוח משרד הרווחה. לטענת המוסד לביטוח לאומי, בית האבות מוגדר כ"מוסד סיעודי" ועל כן הקשישה אינה זכאית לגמלה.

הקשישה, מנגד, פנתה לבית המשפט וטענה כי בבית האבות ישנם שלושה אגפים: האחד אגף סיעודי, השני אגף דיור מוגן, והשלישי, בו היא מתגוררת, מכונה אגף תמיכה. במסגרת השהות שלה באגף זה, אין היא מקבלת ליווי סיעודי מצוות בית האבות, אין שהות קבועה של רופא ואחיות במקום, אין חדרי טיפולים ואין קשר פיזי בין האגף הנוכחי לאגפים האחרים.

עוד טענה הקשישה כי כלל הדיירים השוהים באגף התמיכה אינם מוגדרים כסיעודיים והם רק זקוקים לעזרה חלקית בפעולות היומיומיות המורכבות יותר כגון רחצה.בפסק הדין של בית הדין לעבודה, נקבע כי על הביטוח לאומי להשיב לקשישה את הזכות לגמלה, וזאת כיוון שלא כל בית האבות הינו מוסד סיעודי, ומתגוררת בו אוכלוסיה מבוגרת אשר מוגדרת כ"עצמאית".

יתר על כן, לפי בית המשפט, על מנת שמחלקה תוגדר כ"סיעודית", לא די בפיקוח של משרד הרווחה אלא גם של משרד הבריאות, ולכן, אין לשלול באופן גורף גמלת סיעוד מקשישים המתגוררים בבית אבות ויש לבחון כל מקרה לגופו.

ראו גם:
פסק דין תקדימי: בית דיור מוגן רשאי לגבות תשלום עבור שיכון מטפל סיעודי ביחידה

    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-9033590

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר