דף הבית » תעודת אזרח ותיק

תעודת אזרח ותיק

תעודת אזרח ותיקהיציאה ממעגל העבודה מהווה רגע משמעותי מאד בחיי מבוגר. בנקודה זו משתנים בצורה משמעותית החיים שלו ושל הסובבים אותו, עם השפעה משמעותית על האופן בו האדם מתנהל מבחינה כלכלית.

פתאום אין הכנסות שוטפות מהעבודה, ומנגד יש זכויות כלכליות שניתן לקבל. חלק משמעותי מרשימת הזכויות וההטבות המיועדות לאדם המבוגר ניתנות לאחר הנפקת תעודת אזרח ותיק, שאנחנו ממליצים לכל אדם מבוגר לחשוב עליה.

תעודת אזרח ותיק: קווים לדמותה

תעודת אזרח ותיק היא תעודה המספקת זכויות והטבות מגוונות לאנשים שהגיעו לגיל הפרישה (פנסיה). את התעודה הזו מקבלים אנשים המתקרבים לגיל הפרישה באופן אוטומטי, וזאת בהתקיים מספר תנאים בסיסיים מאד: הקשיש הוא תושב ישראלי; והוא מתקרב לגיל הפרישה מהעבודה – נכון להיום גיל זה עומד על 67 אצל גברים ו-62 אצל נשים.

יש לציין שהתעודה הזו תהיה תקפה אך ורק כאשר יש עליה את צילום האדם המחזיק בה, וכן כאשר מציגים אותה עם תעודה מזהה ובה תצלום וציון תאריך הלידה של אותו אדם.

הנחות בעמלות הבנקים

ההתמודדות מול הבנקים השונים עלולה להיות מורכבת עבור כל אחד, עם עמלות שלא תמיד הן פרופורציונליות. החיים של אזרחים ותיקים נחשבים לפשוטים יותר מהבחינה הזו. מדי חודש הם מקבלים הנחה על ארבע פעולות המבוצעות על ידי אחד מפקידי הבנק, פעולות שמוגדרות כתוצאה מההטבה כפעולה אחת מבחינת העמלות.

יש בחלק מהבנקים מסלולים ספציפיים המיועדים לאזרחים ותיקים, המעניקים תנאים משופרים של ניהול החשבון וביצוע פעולות ביחס לאוכלוסיה הכללית.

הנחות בתחבורה הציבורית

גולת הכותרת של תעודת אזרח ותיק היא ההנחות המשמעותיות שזוכים להן אנשים המחזיקים בה. זה מתחיל עם הנחות על נסיעה בתחבורה הציבורית, הנחות שניתנות גם שנתיים לפני הגיל הקובע מבחינת הזכאות לתעודת אזרח ותיק – כלומר גיל 65 אצל גברים וגיל 60 אצל נשים.

התעודה מקנה הנחה של חמישים אחוזים בכל קווי התחבורה הציבורית, ללא כפל הנחות. הנחה בשיעור דומה ניתנת עבור נסיעות ברכבת ישראל, אך ורק על כרטיסים בכיוון אחד ולא כרטיסי הלוך חזור או כרטיסיות למיניהן.

תעודת אזרח ותיק: יוצאים לבלות

שמורות טבע, גנים לאומיים ואתרי מורשת מעניקים הנחה של חמישים אחוזים בדמי הכניסה, כאשר הנחה בשיעור דומה ניתנת על חלק מהמוזיאונים ה"רשמיים" של מדינת ישראל: מוזיאון ארץ ישראל, מוזיאון תל אביב ועוד. במקרה של בתי קולנוע, מאפשר הכרטיס הנחה בגובה של חמישים אחוזים על סרטים ישראלים בכל אחד מימות השבוע, וחלק מבתי הקולנוע מספקים הנחה נפרדת על סרטים זרים.

רוב התאטראות של מדינת ישראל, כולל הבימה, הקאמרי, בית ליסיון ותאטרון גשר, מעניקים הנחה של חמישים אחוזים  לאזרחים הוותיקים.

תעודת אזרח ותיק: יש גם היבטים שליליים

הבעיה היא שלא כל הישראלים המגיעים לגיל הזהב אכן תוספים אותה ככזו. יש ישראלים שמרגישים כי עצם קבלת התעודה הוא מעין "הנצחה" של ההזדקנות שלהם, מצב אותו הם מנסים להכחיש כמה שאפשר. התעודה הניצבת בארנק שלהם מהווה לכן עדות לכך שהם מתקרבים לישורת האחרונה של החיים. יש מקרים קיצוניים בהם התהליך כולו מביא לפיתוח תחושות שליליות אצל האדם, עד לדיכאון של ממש.

חשוב לזכור כי הגישה הזו אינה במקום. במידה רבה החיים ה"אמיתיים" רק מתחילים עם היציאה לפנסיה, שיכולה להיות פתח להתחלות חדשות. מומלץ להתבונן בצדדים החיוביים של נקודת הציון הזו ולא באלה השליליים.

    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-9033590

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר