דף הבית » קורונה ומערכת העיכול

קורונה ומערכת העיכול

תהיתם פעם למה וירוס הקורונה השפיע בצורה קשה יותר על אנשים מסוימים ופסח על אחרים? ומה הגורם שהגן על ילדים? למה הם לא סבלו ממחלה קשה?

אם שלושת השנים האחרונות לימדו אותנו משהו, הוא שמערכת החיסון שלנו ממלאת תפקיד חשוב (אולי החשוב ביותר!) בבריאותנו. והיום הולכת ומתחזקת ההשערה שתפקודה התקין קשור בכלל למעיים!

ההבנה הזו התחילה לחלחל כאשר שמו לב שמחלת Covid קשה איננה קשורה להשפעתו הישירה של וירוס הקורונה על הגוף, אלא לתגובת מערכת החיסון אליו. מתברר שאלה שחלו במחלה קשה פיתחו מצב הנקרא "סערת ציטוקינים". מדובר במצב קטלני במהלכו מופרשות כמויות מוגזמות של מתווכים חיסוניים (מסוג ציטוקינים) למחזור הדם. הצפה זו גורמת לתגובה חיסונית מוגזמת המסתכמת בקריסת מערכות. הבולט שבהם הינו ציטוקין הנקרא אינטרלוקין 6.
ומה הקשר למעיים?
ובכן, מסתבר שחיידקי מעיים ובייחוד חיידק ה-Bifidobacterium , מתפקד כווסת של אינטרלוקין 6.
דהיינו, לחיידקי המעיים תפקיד משמעותי בוויסות התגובה החיסונית כנגד וירוס הקורונה!
כאן המקום לציין שככלל חיידקי ה- Bifidobacterium מהווים בין 60-80% מהמיקרוביום. יחד עם זאת, נוכחותם במעיים משתנה לאורך החיים. רמתם גבוהה ביותר בילדות, היא יורדת ככל שאנו מתבגרים ומגיעה לשפל בגיל הזקנה.
עובדה זו יכולה להוות הסבר לכך שילדים לא חלו במחלה קשה. כלומר, אוכלוסיית ה- Bifidobacterium שבגופם, ויסתה את התגובה החיסונית ומנעה את סערת הציטוקינים הקטלנית.

אחד המחקרים הראשונים שהעלה השערה לקשר בין בריאות מערכת העיכול לבין חומרת המחלה נערך כבר בינואר 2021 באוניברסיטת הונג קונג. המחקר הראה שצואה של חולים שאושפזו בשל Covid, התאפיינה בחוסרים של חיידקים מסוימים, לרבות חיידקי ה-Bifidobacterium.

כיום, 3 שנים לאחר פרוץ המגיפה, תאוריה זו צוברת יותר ויותר עדויות ותופסת תאוצה.
נכון לכתיבת שורות אלה, ישנם לפחות עשרה מחקרים נוספים המראים את הקשר בין המחסור ב-Bifidobacterium לבין חומרת ה-Covid. יתרה מזאת, מספר מחקרים שפורסמו באיטליה ובישראל הראו שמתן פרוביוטיקה ומזונות עשירים בחיידקים חיים כגון יוגורט וקפיר, שיפרו את התוצאים הקליניים בחולי Covid. זו גם הסיבה שהתאחדות רופאי טיפול נמרץ בשם The National Critical Care Alliance הוסיפה פרוביוטיקה המכילה את זן ה-Bifidobacterium לפרוטוקול הטיפול בחולי Covid מאושפזים.

אז… מה את או אתה יכולים לעשות כדי לשפר את בריאות מערכת העיכול?
ראשית, התחילו לצרוך פירות וירקות בכל צבעי הקשת. מזונות מעולם הצומח, העשירים בסיבים פרה-ביוטיים, מסייעים לחיידקים חיוניים (כגון ה- Bifidobacterium) לשגשג במעיים.
שנית, שלבו מזונות מותססים כמו קפיר, קימצ'י או יוגורט המכילים חיידקים חיים.
ולבסוף, שקלו להוסיף פרוביוטיקה. הקפידו על בחירת תכשיר המכיל חיידקים חיוניים מזן ה- Bifidobacterium וה- Lactobacillus.

זהו להפעם.
לכתבות נוספות בנושאים בריאותיים מסקרנים, מוזמנים להציץ באתר MyMedic ולהרשם לניוזלטר.

הכותבת סשה ז'וראט, רוקחת קלינית, מנהלת מקצועית בחברת MyMedic המתמחה בשירותי ייעוץ רוקחי מתקדמים.

    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-9033590

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר