דף הבית » התקפי אפילפסיה בגיל מבוגר: חשוב שתכירו את הסוגים

התקפי אפילפסיה בגיל מבוגר: חשוב שתכירו את הסוגים

סוגי אפילפסיה בקשישיםאפילפסיה היא הפרעה מוחית המתרחשת כשתאים עצביים מסוימים במוח מאטים את התפקוד המוחי. מצב זה גורם להתקפים, אשר עשויים להשפיע על ההתנהגות או על הדרך בה אדם מתייחס לסביבתו למשך פרק זמן קצר. לאפילפסיה יש סיכוי גבוה יותר להתפתח אצל מבוגרים מאשר אצל צעירים, משום שככל שהגיל עולה, גם הסיכון להתקפי אפילפסיה עולה.

חלק מהמבוגרים סבלו מאפילפסיה במהלך חייהם, אך אנשים אחרים עלולים לפתח את המחלה בשלב מאוחר יותר בחיים. לא תמיד קל לדעת מתי אתם, חבר או בן משפחה שלכם יפתח אפילפסיה בשלב מאוחר בחיים.

זה לא הגיל – זאת אפילפסיה: כך תזהו סוגי אפילפסיה בקשישים

בעיות בזיכרון, בלבול, נפילות, סחרחורות או שינויים חושיים כגון תחושות קהות בגוף, משויכים במקרים לבעיות נוירולוגיות הנפוצות בגילאים מבוגרים. יחד עם זאת, תסמינים אלו עשויים להוות סימנים להתקפי אפילפסיה. קיימים סימנים שונים של התקפים הנובעים מסוגים רבים של אפילפסיה.

כשרוב האנשים חושבים על התקף כללי, הם סבורים שמדובר באדם שזועק לעזרה, נופל, מנער או מטלטל את גופו, ואינו מודע לסביבתו. אך ההתקפים החלקיים המורכבים הם הסוג הנפוץ ביותר של התקפים, במיוחד במבוגרים. התקפים אלו עלולים לגרום לאדם להיראות מבולבל או המום. חשוב להכיר את הסימנים והתסמינים ולדווח עליהם לרופא נוירולוג או רופא גריאטרי כך שניתן יהיה לקבוע את הסיבה ולהמליץ על הטיפול הנכון.

סוגי אפילפסיה בקשישים

התקפים כלליים מתרחשים כשגלים של פעילות חשמלית במוח גורמים לשיבוש בתפקוד המוחי. מצב זה עלול לגרום לעוויתות, נפילות פתאומיות, עיוות שרירים, או חוסר מודעות זמני לסביבה. סוגי ההתקפים האופייניים למבוגרים כוללים:

התקפי אפילפסיה המשפיעים על חלק קטן במוח

התקפים אלו נקראים התקפים חלקיים, והם גורמים לקשישים לתסמיני רעידות בלתי מבוקרות, לשינוי רגשות, או לשינוי האופן בו המבוגר תופס את סביבתו. התקפים אלו משפיעים על חוש הריח, התחושה, הטעם או הקול של האדם עם ההתקף. כשמבוגר סובל מתסמינים אלו, אך הוא עדיין בהכרה מלאה, ההתקפים נקראים התקפים חלקיים פשוטים.

אלא שמבחינת אדם מבוגר שעובר חוויה זו, שום דבר אינו פשוט. כשהסביבה המוכרת נראית פתאום שונה, כשהמבוגר שומע קולות למרות שאלו אינם מתרחשים במציאות, כשהוא רואה דימויים, אולי של אדם אהוב שנפטר, או חפץ שמופיע פתאום במקום בו אינו אמור להיות, זוהי חוויה מפחידה.

התקפי אפילפסיה המשפיעים על המודעות

התקפים אלו נקראים התקפים חלקיים מורכבים, ואנשים מבוגרים הסובלים מהם, אינם מסוגלים לזכור אותם בהמשך. התקפים חלקיים מורכבים מייצרים ברוב המקרים סוג של מצב חלומי מבולבל. קשיש עם התקפים אלו עשוי לבהות, לבצע תנועות לעיסה עם הפה, לבחור בגדים שאינם הולמים, למלמל, ולבצע את אותן פעולות שוב ושוב.

בחלק מהמקרים, מבוגר עם התקפי אפילפסיה חלקיים מורכבים נוטה לשוטט. במקרים נדירים הוא עשוי להיות נסער ביותר, לבצע תנועות מתנודדות עם זרועותיו, לנסות להתפשט, לרוץ, או לצרוח בפחד.

התקפי עוויתות – התקפים אלו מתחילים ברוב המקרים בצעקה רמה, הנגרמת כתוצאה משחרור עז ופתאומי של אוויר מהריאות. אדם מבוגר הסובל מסוג זה של התקף אפילפסיה, נופל כשהוא מחוסר הכרה. הגוף מתקשח לרגע, ואז האדם מתחיל לחוות טלטולים.

כשההתקפים משפיעים על התפקוד המוחי

בחלק מהמקרים, ההתקפים משפיעים על כל חלקי המוח וגורמים לעוויתות או נפילות. במקרים אלו כחלק קבוע מדפוס ההתקפים, אדם מבוגר חווה תחושה מיוחדת המיוצרת על ידי ההתקף החלקי הפועל כאזהרה.

לעתים, אזהרות אלו מאפשרות לו מספיק זמן להגיע למקום בטוח לפני שהוא מאבד את ההכרה. תחושת האזהרה נקראת לעתים קרובות הילה.

התסמינים הנפוצים לרוב סוגי ההתקפים בקשישים, כוללים:

נשיכת לשון – רוק וקצף עשוי להופיע סביב הפה, הנשימה עשויה להיות רדודה ביותר ואפילו להיעצר למשך מספר רגעים.

גוון עור כחול – מצב זה מתרחש כתוצאה מההפרעה הזמנית לנשימה, כשהדם אינו מקבל חמצן כראוי.

חשיבות הטיפול בהתקפי אפילפסיה בקשישים

כעבור דקה או שתיים, התסמינים שוככים וההתקף מסתיים באופן טבעי. תפקודי שלפוחית השתן או שלפוחית המעי הרגיז עלולים להשתבש כשהגוף נרגע לאחר ההתקף, והתודעה שבה בהדרגה. אך אנשים מבוגרים אינם מסוגלים, במקרים רבים, לדבר על התקפים אלו, אפילו עם רופאיהם, היות והם פוחדים שדעתם השתבשה. כמובן שאין זה המצב. אלו הם התקפי אפילפסיה ולא תסמיני מחלת נפש.

ויש ליידע את הרופא על ההתקפים, שכן הם עשויים לדרוש טיפול תרופתי שונה מכפי שהרופא ירשום אם לא יהיה מודע למצב האמיתי.

    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-9033590

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר