דף הבית » זיהומי מערכת העצבים אצל קשישים – השפעות ושיטות התמודדות

זיהומי מערכת העצבים אצל קשישים – השפעות ושיטות התמודדות

זיהומים במערכת העצבים בקשישיםמערכת העצבים אחראית על תפקודי הגוף וכוללת את המוח, חוט השדרה, העצבים הפריפריים וצומת עצב השריר. מערכת העצבים מאפשרת ביצוע כל פעולה שהיא כגון דיבור, תנועה, או מחשבה.

מחלות במערכת העצבים עשויות להתרחש כתוצאה מפגיעה הנובעת מגורמים שונים. אצל קשישים, הירידה התפקודית מתרחשת כתוצאה מתהליכי ניוון של מערכת העצבים, שאחד הגורמים לה הוא זיהומים.

מצב זה עלול להוביל לתסמינים חמורים ולגרום לנזק רב למערכת העצבים, במיוחד לאור העובדה שבגילאים מבוגרים, מערכת החיסון פגיעה יותר ומתקשה להילחם במזהמים.

מחלות מערכת העצבים בגיל הזהב, הנובעות מזיהומים

זיהום במערכת העצבים בקרב קשישים מוביל להתפתחות מחלות שונות, כולל מחלות ניווניות של מערכת העצבים, כגון הפרעה תפקודית קשה בעיקר ביכולת הפעלת כוח וביכולת המוטורית. תסמיני פגיעה במערכת העצבים כוללים:

חולשת צד – תוך פגיעה ביכולת הפעלת כוח, צליעה, הפרעה בתפקוד הידני ואי יכולת להרים משאות כבדים.

הפרעות תחושתיות – תוך אובדן תחושה בצד אחד ולעתים תופיע תחושת נימול.

הפרעה בדיבור ושפה – מצב זה נקרא אפזיה, ומתרחש לאחר פגיעה במרכז השפה במוח ואופיינית למצבים שאחרי שבץ מוחי.

כאבים נוירופתיים – המתרחשים לאורך מסלול העצב.

הגיל השלישי כגורם סיכון

הגיל מהווה גורם סיכון להיווצרות פגיעה במערכת העצבים משום שמהלך ההזדקנות מתרחשים תהליכי ניוון הכוללים מוות של תאים ברקמות הגוף מבלי יכולת להתחדשות. חשיפה למזהמים כגון אלה המצויים בחומרי הדברה, בזיהום האוויר ועוד נחשב לגורם סיכון המגדיל את הסבירות ללקות במחלה ניוונית כגון פרקינסון.

הגיל השלישי מאופיין בהפרעות נוירולוגיות נפוצות, והטיפול בהן שונה מהטיפול בצעירים עם הפרעות אלו. הטיפול בקשישים הבנה רב מערכתית נוכח מורכבות ההפרעות והשלכותיהן על חיי הקשיש בהיבטים שונים.

השלכות מחלות מערכת העצבים על בריאות קשישים

מחלות של מערכת העצבים נגרמות באמצעות מנגנון דלקתי ודיסאימוני במהלכו מערכת החיסון עלולה לפעול ולתקוף מרכיבים שונים בגוף ולאו דווקא את הגורם המזהם. דוגמאות למחלות אלה הן טרשת נפוצה, מיאסתניה גרביס, וסיבוכי דלקות ריאות.

פגיעה במערכת העצבים והתפתחות מחלות ניווניות מאפיינת בעיקר את בני הגיל השלישי החשופים ופגיעים יותר. זוהי משפחת מחלות המתבטאות בנזקים מצטברים במערכות הגוף המשפיעים על המוח, חוט השדרה, הראייה, והשרירים. המאפיין העיקרי לזיהומים במערכת העצבים בקשישים הוא היווצרות נזק פרוגרסיבי המחמיר עם הזמן.

השלכות מחלות מערכת העצבים על בריאות קשישים

תסמיני הפגיעה במערכת העצבים עלולה להוביל לדמנציה, מצבי רוח משתנים, דיכאון וחרדה. מחלות של ניוון שרירים יגרמו לקשיים בהליכה, לנפילות, קשיי נשימה ובליעה, כאבי שרירים והידלדלות שלהם.

במקרים רבים, בעיות הראייה האופייניות לגיל מבוגר נובעות ממחלה ניוונית הפוגעת בעיניים והתפתחות דלקת מפרקים המתבטאת בכאבי מפרקים, וירידה בטווח התנועה.

ברוב המקרים, מחלות מערכת העצבים בגילאים מבוגרים הן מחלות חשוכות מרפא ומטרת הטיפול ושיטות ההתמודדות הן לעכב את התקדמותן, להקל על התסמינים ולמנוע סיבוכים נוספים. שיטות ההתמודדות כוללות שימוש במשככי כאבים, טיפולים אורתופדיים, טיפול תרופתי פסיכיאטרי, טיפול סיעודי וטיפול תזונתי.

    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-9033590

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר