דף הבית » גירושין בגיל הזהב – כל הסיבות להימנע ממאבק משפחתי – יועצים לעת זקנה

גירושין בגיל הזהב – כל הסיבות להימנע ממאבק משפחתי – יועצים לעת זקנה

תופעת הגירושין בין בני זוג בגיל הזהב הולכת ומתרחבת. הגירושין כיום בגילאים מאוחרים, מקובלים מבעבר, וקיימת קלות מסוימת בפרידה מבן הזוג בגילאים הללו. מדובר באנשים בני 60 ומעלה שלאחר שנות נישואין ארוכות, והקמת משפחה, מחליטים לפרק את "החבילה" ולפנות איש לדרכו. בבסיס החלטות אילו קיימים שינויים מהותיים מרחיקי לכת כמו הארכת תוחלת החיים, התחזקות הפמיניזם, ותפיסות מודרניות של זוגיות חדשה ללא נישואין.

מדוע מתגרשים בגיל הזהב?

סיבות רבות לכך:
תופעת "עזיבת הקן המשפחתי" – הילדים גדלו ועוזבים את הבית וההורים איבדו את תפקידם ואחריותם בגידול, חינוך, ודאגה לכל מחסור. בני הזוג מתפנים לעצמם, ולעיתים מוצאים שהזוגית שלהם התרוקנה מתוכן. בשלב זה קיימת לגיטימציה לפרק את הנישואין.
שוני באופי בין גברים ונשים וציפיות שונות – נשים מטבען פעילות יותר חברתית, ומבקשות להגשים  ולהעצים את עצמן מבחינה אינטלקטואלית וחווייתית, אחרי שנים ארוכות של גידול הילדים וטיפוח הבית. לעומתם, הגברים היוצאים לפנסיה, נוטים להימשך לחיי שלוה ומנוחה. קיים חוסר התאמה וקונפליקט בין המינים בשלב זה של החיים.
אישיותם של בני הזוג מתחלפת עם השנים והם מוצאים שאינם מתאימים זה לזו עוד.
בני הזוג מתרחקים זה מזו – לא מתמודדים עם קשיים משותפים, לא משקיעים בזוגיות, מגלים שאין להם מהמשותף ושחיי הנישואין שלהם נשחקו. קיימת תלות אבל מאידך שאיפה מסקרנת לחופש.

ומה קורה כשמתגרשים בגילאים אילו ?

• חיי החברה המשותפים מתפרקים.
• יש רצון להוריש רכוש בצוואה לאו דווקא לבן הזוג ממנו מתגרשים.
• הפרדת וחלוקת הרכוש ועזיבת המגורים המשותפים. חלוקת הרכוש עלולה להיות בעייתית אם בני הזוג צברו רכוש רב בחייהם המשותפים: נדל"ן, חסכונות וכולי.
• מזונות האישה ישולמו עד למועד הגירושין, אלא אם היא בגדה או עזבה את הבית. (מבחינה משפטית, בני הזוג מגישים תביעה לגירושין לרבנות. אם צד מהצדדים אינו מעוניין להתגרש יש צורך ב"עילת גירושין" כדי לממש את התהליך).

אז מדוע כדאי להימנע ממאבקים משפחתיים?

למרות הפירוק הזוגי, בני הזוג מתנגדים כמעט תמיד לוותר על מפגשים עם המשפחה המורחבת, הילדים, והנכדים. לפיכך, עדיף לשמור על קשרי ידידות ושיתופי פעולה משפחתיים. יש לציין כי כאשר ההורים מצויים במאבק משפחתי, הילדים עלולים להימצא במצב של ניגודים בשל  הצורך לנאמנות כפולה לכל אחד מהוריהם, במיוחד בחגים ובאירועים.
יחסים תקינים של כבוד הדדי בין בני הזוג, ללא מאבקים, ובאופן מתפשר ומתחשב, יאפשרו לקיים קשרים משפחתיים תקינים, ויקלו על הילדים לנהל את יחסיהם עם ההורים באופן שוויוני.
כדאי להימנע ממאבק משפחתי, מאחר ותחושת החופש שאחרי הגירושין הופכת למעין צער ותחושת אובדן. הביטחון העצמי עלול ממילא להיפגע, והבדידות תתפוס את מקומו. כמו כן, קשה להיפרד מחברויות משותפות, וצריך להתמודד עם שינוי בהרגלים ובין היתר ליצור קשרים חברתיים חדשים ולשנות מסגרות חברתיות.
כל מאבק משפחתי יחריף את הקושי שבפרידה ויגרום גם להשפעה שלילית על יתר בני המשפחה ובעיקר על הילדים. מאבקים משפחתיים יגרמו למריבות, ניסיונות לסכסוך, השפעה והסתה שיעצימו את הרגשת האשמה של בני הזוג.
בנוסף לכך, מאבק משפחתי בעת הגירושין עלול להחריף את הקשיים הכלכליים של כל אחד מבני הזוג. מדובר בהיווצרות של שני משקי בית,  כאשר קיים קושי למצוא עבודה בגיל כזה. מסיבה זו מומלץ לפנות להליך גישור לגירושין אשר מאפשר הגעה להסכם גירושין באופן הדדי ללא מאבקים אשר יותירו משקעים.

הצורך בייעוץ מקצועי והסכם גישור

לגירושין בגיל הזהב כמו בכל גיל, יש השלכות כלכליות ואישיות משמעותיות ולכן כדאי וצריך להיעזר בעורך דין.
לעיתים, קיימת העדפה שלא להתגרש, ורק להיפרד ולהמשיך לשמור על שותפות בנכסים בשל שיקולים שונים (בין היתר חלוקת עיזבון במקרה של מות אחד מבני הזוג חלילה).

עדיף להגיע להסכם בהליך גישור המקובל על שני הצדדים, ולמנוע מאבקים שיובילו לניסיונות להברחת כספים של אחד מבני הזוג, או לנקיטת הליכים משפטיים מתישים. גישור הינו הליך מבורך שיכול לדחות / למנוע מאבקים בין בני הזוג, לעזור להם התמודד עם הפרידה, לסייע בהחלטות בקשר לחלוקת הרכוש, ולעזור לעבור את התהליך בשלום ככל שניתן לטובת כל הצדדים.

 

אולי יעניין אותך גם:

מהו הסכם שלום בית לחילופין גירושין? כל התשובות לבני גיל הזהב במקום אחד

    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-9033590

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר