דף הבית » המחלקה לשירותים חברתיים

המחלקה לשירותים חברתיים

עם העלייה באיכות החיים ובאורך החיים, הורחבה פלאים אוכלוסיית הקשישים. אלא שבשלב מסוים, עם כל האפשרויות שנראות בלתי מוגבלות, עלולה המציאות להיכנס לתמונה ולהשפיע על חיי האדם המבוגר. התפקוד שלו באספקטים השונים יורד עם השנים, וכך גם לעיתים המצב הכלכלי. התוצאה היא שרבים מהקשישים ובני משפחותיהם מעוניינים לדעת מהן מסגרות הסיוע הקיימות כיום, וכיצד ניתן לפנות אליהן.

המחלקות לשירותים חברתיים (או לשכות הרווחה), הפועלות כיום בכל אחד מהרשויות המקומיות בישראל, יכולות להיות הכתובת לקבלת סיוע מקיף. מחלקות אלה הוקמו מתוקף חוק שירותי הסעד התשי"ח – 1958 ומתוקף תקנות ארגון לשכת סעד התשכ"ד – 1963. למרות שינויים בחברה ובתקנות עם השנים, הן נותרו רלוונטיות עד עצם היום הזה.

מחלקות לשירותים חברתיים: כל מה שחשוב לדעת

מחלקות לשירותים חברתיים בישראל מספקות מענה עבור אנשים פרטיים, משפחות או אפילו קהילות רחבות יותר. הסיוע מקיף וכולל בתוכו פעולות דוגמת אבחון, טיפול, תמיכה, מניעה, הגנה ושיקום של אוכלוסיות הנחשבות לנזקקות או לחלופין אוכלוסיות מוחלשות.

היקף ואופי הפעילות משתנה בכל רשות מקומית על פי מאפייני הרשות, סדרי העדיפויות המקומיים, התקציב העומד לרשותה וכן הלאה. בכך ישראל מיישרת קו עם המודל הקיים ברוב מדינות אירופה, לפיה חלק זה של המענה הסוציאלי ניתן ברמה המקומית – מה שיוצר הבדלים פוטנציאליים לא קטנים בין רשות מקומית אחת לאחרת, או בין תקופות זמן שונות.

עיקר העובדים במחלקות לשירותים חברתיים הם עובדים סוציאליים, בין אם כאלה פרטניים ובין אם עובדים סוציאליים על פי חוק (פקידי סעד). עם זאת יכול להיות מצב בו הרשות המקומית תיעזר בבעלי מלאכה שונים לצורך מתן הסיוע, על פי המדיניות עליה החליטה ושאותה היא מיישמת.

חלק מהפעילויות של המחלקות לשירותים חברתיים נעשות עם זאת ברמות מקיפות יותר, לעיתים גם ברמה הלאומית. דוגמא ניצחת לכך היא מאגר המידע המכיל נתוני יסוד על המשפחות המטופלות במסגרת זאת. המטרה בכך היא לאסוף את הנתונים של מקבלי הסיוע ומשפחותיהם, לעבד אותם ולקבוע על פי כך החלטות, נוסחאות תקצוב וכן הלאה.

כך פונים לקבלת הסיוע

חשוב לשים לב שכל מחלקה לשירותים חברתיים מיועדת לשרת את אלו המתגוררים בתחומיה, בין אם במסגרת פרטית ובין אם באחד מבין המוסדות המיועדות כיום לאוכלוסייה המבוגרת יותר בישראל.

ברוב המקרים הפנייה למחלקת השירותים החברתיים תהיה וולנטרית, כאשר אינה נדרשת על פי חוק. מהפונים, נדרשת עמידה בקריטריונים של נזקקות ושל זכאות: במילים אחרות, קיומו של קושי מוכח מצד אחד והצדקה כלכלית, בהתאם לעמדת המדינה, לקבלת סיוע לפתרון הקושי מכספי הציבור. בעוד שיש אוכלוסיות רבות בהן הזכאות נקבעת על פי מבחן הכנסה, במצבים אחרים הסיוע יינתן ללא צורך במבחן שכזה.

יש מצבים בהם פתיחת תיק במחלקה לשירותים חברתיים תיעשה על ידי בעל מקצוע הפועל בשם האדם הזקוק לסיוע, למשל פקיד סעד עבור אוכלוסיות שונות.

    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-9033590

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר